- 13.1. TP ponosi odpowiedzialność za nienależyte wykonanie usługi w postaci utraty, ubytku lub uszkodzenia Przesyłki powstałego od przyjęcia jej do Przewozu, aż do jej wydania oraz za opóźnienie w Przewozie, w zakresie określonym w niniejszym Regulaminie.
- 13.2. Jeżeli TP powierza podwykonawcy wykonanie usług przewozu, a konwencja Montrealska lub konwencja CMR lub jakiekolwiek przepisy krajowe przyjmujące lub wprowadzające takie konwencje znajdują zastosowanie („Zasady Konwencyjne”), lub jeżeli mają zastosowanie inne bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa danego państwa do takich usług świadczonych przez podwykonawcę, odpowiedzialność TP nie przekroczy odpowiedzialności takiego podwykonawcy jako przewoźnika, określonej w Zasadach Konwencyjnych lub innych bezwzględnie obowiązujących przepisach prawa.
- 13.3. We wszystkich przypadkach innych niż przewidziane w pkt. 13.2 powyżej, TP ponosi odpowiedzialność (o ile bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa nie stanowią inaczej) jedynie za niedołożenie należytej staranności,
a do odpowiedzialności TP znajdują zastosowanie postanowienia niniejszego Regulaminu, postanowienia Prawa przewozowego, konwencji CMR oraz konwencji Montrealskiej lub innych umów międzynarodowych mających zastosowanie do Przewozu, z tym zastrzeżeniem, że:
- 13.3.1. jeżeli TP wykonuje usługę przewozu międzynarodowego, do której stosuje się konwencję Montrealska lub/i konwencję CMR lub inne przepisy umów międzynarodowych, odpowiedzialność TP regulowana jest postanowieniami tychże aktów prawnych, z zastrzeżeniem treści pkt. 13.4;
- 13.3.2. jeżeli TP wykonuje usługę na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, to ubezpiecza na swój koszt wszystkie przesyłki do kwoty 100,- zł (sto złotych), z zastrzeżeniem treści pkt. 13.5.
- 13.4. Jeżeli TP wykonuje usługę przewozu międzynarodowego, Zleceniodawca może uzyskać podwyższenie poziomu odpowiedzialności, w stosunku do tego, który TP zapewnia zgodnie z ust. 13.3.1 lub który może być przewidziany w Zasadach Konwencyjnych lub w bezwzględnie obowiązujących przepisach krajowych jedynie w sytuacji, kiedy TP wyrazi na to zgodę na piśmie. Podwyższenie poziomu odpowiedzialności, o którym mowa w zdaniu poprzednim, winno zatem być poprzedzone zapytaniem Zleceniodawcy skierowanym do TP, w którym Zleceniodawca wskaże proponowaną wartość towaru stanowiącą granicę podwyższonej odpowiedzialności. W razie wyrażania przez TP zgody na podwyższenie poziomu odpowiedzialności Zleceniodawca zobowiązany będzie do uiszczenia dodatkowej opłaty przewidzianej w Cennikach. Jeżeli Zleceniodawca uzyska zgodę TP na podwyższenie poziomu odpowiedzialności i uiści odpowiednią opłatę, odpowiedzialność TP będzie ograniczona do wykazanej szkody, w kwocie nie wyższej niż ustalona wartość Przesyłki stanowiąca granicę podwyższonej odpowiedzialności TP. Zaznaczenie na Zleceniu transportowym i/lub Liście przewozowym opcji podwyższenia poziomu odpowiedzialności (dodatkowego ubezpieczenia Przesyłki) i przejęcie przez TP Przesyłki do Przewozu nie jest równoznaczne z dokonaniem przez Zleceniodawcę zapytania do TP, o którym mowa powyżej i wyrażeniem przez TP zgody na podwyższenie poziomu odpowiedzialności.
- 13.5. Jeżeli TP wykonuje usługę przewozu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, Zleceniodawca może ubezpieczyć Przesyłkę ponad kwotę 100,- zł (sto złotych) poprzez zadeklarowanie jej wartości w Zleceniu transportowym i/lub Liście przewozowym jeśli zostaną spełnione następujące warunki:
- 13.5.1. w stosunku od zlecanej usługi i/lub Przesyłki TP posiada możliwość dokonania dodatkowego ubezpieczenia,
- 13.5.2. TP wyrazi na piśmie zgodę na ubezpieczenie Przesyłki ponad kwotę 100,- zł (sto złotych).
Ubezpieczenie Przesyłki ponad kwotę 100,- zł (sto złotych), winno zatem być poprzedzone zapytaniem Zleceniodawcy skierowanym do TP, w którym Zleceniodawca wskaże proponowaną wartość towaru podlegającego omawianemu dodatkowemu ubezpieczeniu. W razie wyrażenia przez Zleceniodawcę woli dodatkowego ubezpieczenia Przesyłki i spełnieniu warunków wskazanych w pkt. 13.5.1 i 13.5.2. Zleceniodawca zobowiązany jest do uiszczenie dodatkowej opłaty ubezpieczeniowej korzystając z pośrednictwa TP, zaś TP jest zobowiązana do wystąpienia w imieniu Zleceniodawcy do instytucji ubezpieczeniowej, która będzie ubezpieczać Przesyłkę. Zleceniodawca udziela Zleceniobiorcy stosownych pełnomocnictw do zawarcia przedmiotowej umowy ubezpieczenia w jego imieniu. Jeżeli Zleceniodawca nie zadeklarował wartości przesyłki w Zleceniu transportowym i/lub Liście przewozowym, Zleceniodawca i TP ustalają, iż wartość przesyłki nie przekracza kwoty 100,- zł (sto złotych) i odpowiedzialność TP ograniczona jest jedynie do kwoty 100,- zł (stu złotych), co oznacza, że Zleceniodawca traci wszelkie roszczenia przeciwko TP przekraczające kwotę 100,- zł (stu złotych). Jeżeli Zleceniodawca zadeklarował wartość Przesyłki, odpowiedzialność TP ograniczona jest do zadeklarowanej wartości Przesyłki, co oznacza, że Zleceniodawca traci wszelkie roszczenia przeciwko TP przekraczające zadeklarowaną wartość Przesyłki. TP zastrzega jednocześnie, że może odmówić wykonania usługi, gdy wartość Przesyłki przekracza 50.000,- zł (pięćdziesiąt tysięcy złotych).
- 13.6. TP nie ponosi odpowiedzialności z tytułu szkód bezpośrednio lub pośrednio powstałych na skutek zastosowania się do obowiązujących wymogów prawnych, decyzji administracyjnych lub regulaminów, a także za szkody powstałe na skutek działania siły wyższej lub właściwości towaru (rzeczy).
- 13.7. Jeżeli osoba zgłaszająca roszczenie (lub osoba, od której wywodzi ona prawo wniesienia roszczenia) spowodowała lub przyczyniła się do straty, szkody lub opóźnienia Przesyłki, odpowiedzialność TP z tego tytułu – ograniczona zgodnie z powyższymi postanowieniami – może ulec ograniczeniu lub wyłączeniu zgodnie z przepisami prawa mającymi zastosowanie do takiego przyczynienia się.
- 13.8. O ile bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa nie stanowią inaczej, TP nie ponosi odpowiedzialności zarówno w stosunku do Zleceniodawcy, Nadawcy i Odbiorcy, jak i osób trzecich za szkody pośrednie i utracone korzyści (lucrum cessans), w tym za utracone możliwości gospodarcze lub utratę przychodów wynikającą z niemożności korzystania z Przesyłki, związaną z utratą, ubytkiem, uszkodzeniem lub opóźnieniem doręczenia Przesyłki, bez względu na to, czy podwyższono odpowiedzialność TP zgodnie z pkt. 13.4 lub 13.5.
- 13.9. Niedoręczoną Przesyłkę uważa się za utraconą z upływem 30 dni od jej przybliżonego terminu doręczenia.
- 13.10. W razie gdy do wypłaty odszkodowania zobowiązana jest instytucja ubezpieczeniowa, TP nie ponosi odpowiedzialności, o której mowa w niniejszym paragrafie.
- 13.11. Zleceniodawca ponosi odpowiedzialność za uzasadnione koszty i wydatki poniesione przez TP (włącznie z kosztami przechowywania), za straty, podatki i opłaty celne, jakie TP może ponieść oraz z tytułu roszczeń podniesionych przeciw TP, z powodu nie spełnienia przez Przesyłkę któregokolwiek z ograniczeń, wymogów lub oświadczeń określonych w pkt. 4 i 6 lub z powodu odmowy wykonywania przewozu lub zwrotu Przesyłki przez TP.